Home Forums Algemene discussie Joodse indiers

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 1

Weet iemand of er meer info is over joodse indiers in Suriname? Mijn betovergrootmoeder was een baghdadi joodse van kolkata. Maar werd geregistreerd als Indiase contractarbeider. Maar wij weten dat zij joods was. Maar nergens vind ik meer info over dit in Suriname. Alleen over de oude Portugese en asjkenaziem. Maar zij kwam pas in 1884 in Suriname aan. Zij stond bekend als blanke jodin in de Hindoestaans gemeenschap en trouwde met een Hindoestaans man. Maar had al vier kinderen van haar eerste huwelijk. En ik stam af van de dochter van haar eerste huwelijk. Maar het schijnt niet eens bekend te zijn dat er joodse indiers waren. Iemand meer informatie hier over toevallig?

Mijn overgrootmoeder trouwde met een moslim man en werd moslima. Maar een aantal dingen zijn een raadsel

Zo was vandaag vrijdag avond tot zaterdag avond en rustdag. Geen werk. Alles moest klaar op vrijdag avond. En op vrijdagavond gingen de mannen volgende mijn moeder naar de moskee. Alleen 1 probleem met dat verhaal….. In 1951 en daarvoor was er naar mijn weten geen moskee in Suriname…… Of zie ik dat nou verkeerd. Als iemand daar meer over weet hoor ik dat graag. Of als dit bekend voorkomt. Ook claimt mijn familie dat mijn over overgrootmoeder de eerste meisjes moslim school oprichter. Maar ook dat kan ik nergens in geschiedenis boeken terug vinden en is denk ik verzonnen.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.